English


 



מקבלי המלגות לשנת 2015


יעל רוג`ר, סטודנטית לתואר MSc
יעל הגיעה מדרום אמריקה ללמוד לתואר שני בקמפוס של שדה בוקר, אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המחקר שלה מתבצע בשלוחת ערבה תיכונה, מרכז מדע ים המלח והערבה.
מחקרה של יעל עוסק בעצי השיטה בערבה מההיבט המולקולרי. היא משתמשת בסמנים מולקולריים כדי לאפיין את אוכלוסיות עצי השיטה. מחקר זה יקדם את הבנת תהליכי הסלקציה הטבעית של עצים עקב שינויי אקלים ושינויים נוספים.
ממחקריה של יעל ניתן יהיה להסיק באיזה אזורים בערבה כדאי להתרכז בשימור העצים.
 יעל עמדה בקריטריונים של הקרן: מחקר מולקולרי סביבתי המתבצע בערבה בשילוב של המו"פ המדעי ולטובת הערבה. ממצאי המחקר ישמשו בעתיד לקביעת מדיניות שימור הסביבה בערבה.




 אייל בלום ראש המועצה האזורית ערבה ובועז הורוויץ מנהל המו"פ מעניקים מלגה ליעל רודג'ר.


שמרית לאור, סטודנטית לתואר  MSc
שמרית, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון, חוקרת את אוכלוסיית החיידקים הגורמת להיאטמות פילטרים בצנרת המובילה מים מהקידוחים בערבה. היא חוקרת בעיקר את הצנרת הנמצאת מתחת לפני האדמה. שמרית אוספת מים בזמן שחברת מקורות מטפלת בסתימות בצנרת הקשורה לקידוחים בערבה. בשיטות מתקדמות היא מאפיינת את החיידקים הגורמים להיווצרות ביו-פילם בקידוחי המים בערבה ובכך גורמים להצטברות סתימות בצנרת הרלבנטית. המטרה היא לפתח שיטות לטיפול בחיידקים ספציפיים שיאותרו ולמנוע סתימת צנרת מים מהקידוחים.

שמרית עמדה בקריטריונים של הקרן: ציונים טובים בלמודים האקדמאיים, מחקר המבוצע בערבה. המחקר של שמרית עשוי לתת פתרונות למניעת היאטמות צנרת המספקת מים לערבה. 



גו'ש פלג מנכ"ל זרעים גדרה מעניק מלגה לשמרית לאור
 
עידן קורן, סטודנט לתואר  PhD
סטודנט בקמפוס שדה בוקר, אוניברסיטת בן גוריון בנגב. עידן מבצע מחקר בתחום הביוטכנולוגיה של אצות. במחקרו יעסוק באצה מיוחדת שעדיין לא נחקרה ומכילה חומרים מטבוליטים המאפשרים לה לגדול בתנאי קיצון כתנאי המדבר. הרעיון בבסיס העבודה ליצור תנאים ופרוטוקולים כך שקווי אצות יגודלו בתנאים שייצרו את המטבוליט הרצוי בכמות מרבית.

עידן עמד בקריטריונים של הועדה: ציונים טובים, ממצאים ראשוניים, מחקר ביוטכנולוגי בתחום החופף את המחקר החקלאי-ביוטכנולוגי במו"פ החקלאי בערבה. ממצאיו יהיו רלבנטיים לפרויקטים בערבה.



דודי גינזבורג מנכ"ל קנ"ט מעניק מלגה לעמית קורן.
 
שחם פבזנר, סטודנט לתואר  MSc
שחם הוא סטודנט לתואר שני בקמפוס שדה בוקר, אוניברסיטת בן גוריון בנגב. שחר מקיים ניסויים בערבה ב,תחנת יאיר המשמשים אותו להבין את הקשר בין עומס היבול ותנועת המים ברצף קרקע-צמח-אטמוספרה בעצי תמר. ממצאי המחקר של שחם חשובים מאד לקביעת ממשק השקיה של מטעי תמר, גידול מאד חשוב בערבה.
שחר עמד בקריטריונים של הועדה: ציונים טובים, מחקר חקלאי יישומי שנעשה בערבה וממצאים שיהיו מאד רלבנטיים לחקלאות בערבה. 


אבי כדן מנכ"ל אדא פרש מעניק מלגה לשחם פבזנר.
 
אמית קומר, סטודנט לתואר  PhD
אמית הגיע מנפאל השתלם בערבה, למד תואר שני ועתה לומד תואר שלישי בפקולטה לחקלאות שברחובות. מחקרו של אמית קשור בהשפעת ביו-פחם (שמקורו בתוצר פירוליזה ללא שחרור של פחמן דו חמצני, של פסולת חקלאית מהערבה). המחקר בודק האם תוספת חומרים אלו יכולה לשפר את הצימוח, למנוע מחלות צמחים ולשנות את המיקרוביולוגיה של בית השורשים. חלק מהמחקר של אמית נעשה בחוות יאיר בערבה. לאחר שיתבררו התנאים לשימוש בביו-פחם, תנאים אלו יוכלו להשתלב בממשק הגידולים החקלאיים בערבה.
אמית עמד בקריטריונים של הועדה: ציונים טובים, מחקר חקלאי יישומי שנעשה בערבה וממצאים שיהיו מאד רלבנטיים לחקלאות בערבה.


חני ארנון מנהלת מרכז המשתלמים בערבה 
ומנכ"ל משרד החקלאות הנפאלי מעניקים מלגה לאמית קומר.
 

זיו סקר, תלמידה בתיכון שיטים
זיו גרה בעין יהב ולומדת בבי"ס האזורי שטים במרכז ספיר. זיו עורכת מחקר כעבודת גמר של 5 יחידות לימוד בביולוגיה. בעבודה זו היא מאפיינת את אוכלוסיית החיידקים החיה על השורש ומה השפעתה על עמידות הצמח לתנאי יובש. זוהי עבודה בתחום חדשני מאד ומלווה בהתנסות הקשורה בגילוי חיידקים חדשים בתנאי עקת חום של המדבר.
זיו עמדה בקריטריונים של הועדה: היא סקרנית מאד, תלמידה עם הישגים למודיים גבוהים. עבודת המחקר שלה עשויה לתרום לידע החקלאי באזור וייתכן גם ליישום תחום חדש בחקלאות באזור הערבה.



נדב מרטל מנהל בי"ס שיטים מעניק מלגה לזיו סקר.

עומר אלון, תלמיד בבי"ס מעלה שחרות
עומר, במסגרת עבודת חקר בביולוגיה, יפתח פרוטוקול הנבטה לצמחי המרפא אורגנו פראי ואכילאה ריחנית. לצמחים אלו יש שמנים אתריים בעלי פעילות חשובה ולכן חשוב למצוא פרוטוקולים שיאפשרו הנבטה בתנאי חקלאות. הניסוי ייעשה בסוגי קרקע שונות ובשתי עונות בשנה: חורף ואביב.
עומר עמד בקריטריונים של הועדה: תלמיד בעל הישגים לימודיים גבוהים. ממצאים מעבודת המחקר של עומר יאפשרו יישום לצרכי יצירת ביומסה של שני צמחים חשובים אלו.


 עינת אברהם מנהלת תחום מדעים בבית ספר מעלה שחרות מעניקה מלגה לעומר אלון.

 

יאיר גוראון
mop-arava@arava.co.il : מרכז ספיר ד.נ. ערבה תיכונה 86825, טל : 6581653 - 08 פקס : 6581235 - 08, דוא"ל