"כל הערבה"
עלון אינטרנט מקוון

גליון מס' 10
28.9.2004

חג סוכות שמח!


שלום לכולם

.והנה אנחנו כבר חוגגים "עשור" - עשרה גיליונות.. זה כבר משהו.

בעקבות כמה הערות שקבלתי השתנה הגופן (פונט) בגיליון הנוכחי. האם זה עושה את הטקסט קל יותר לקריאה?

והפעם: כמה ראיונות ששווה לקרוא:

מיכל שבן - יוצאת פארן - עוסקת בתקשורת ולא שכחה את הערבה. אסתי סלע בדקה ומספרת לנו איפה היא היום במסגרת מדור חדש: "איפה הייתם ומה עשיתם".

מו"פ אזורי חצבה - מה שנקרא פעם מו"פ אקולוגי - בראיון היכרות בו תגלו איך אפשר להקים מיזם תיירותי מביוב, איפה יש ספריות של צמחים (ולאיזה צורך) ואיך מצליחים לסובב לאחור את מונה החשמל..

והצל"ש הפעם ניתן לאיריס סלוין מחצבה הבונה בובות מיוחדות ומדריכה אסירי עולם.

נשמח לקבל הצעות לראיונות: אפשר לכתוב לנו על אנשים מיוחדים/ מקומות מעניינים  שכדאי להציג או שתשמחו לשמוע עליהם.

החל מגיליון זה יחולק פרס מיוחד לשולח תמונה יוצאת דופן במיוחד (ע"פ החלטת המערכת). הפרס - דיסק הערבה בגרסה עדכנית (הדיסק כרגע בהפקה)  והפעם הוחלט ברוב קולות כי הפרס מגיע לצ'יצ'י ינאי עבור תמונתו "דיג במים עכורים". 

וכמעט שכחתי! בין כל השולחים חומר ל- 4  הגיליונות האחרונים של "כל הערבה" הוגרל פרס: DiskonKey 128 Mb מתנת עסקת הערבה בסלקום. כל משתתף הגדיל את סיכוייו לזכות  - ע"פ מספר הגיליונות בהם השתתף.
הפעם זכה בפרס אברהם קדם (קקטוס) מעין יהב. ברכות לזוכה - וזכרו - המשיכו להשתתף במגזינים  - גם לכם יש סיכוי לזכות בפעם הבאה!

גילה טל
"אינטרנט ערבה"


תמונת השבוע

הידעתם? הסתיו מתחיל באופן רשמי ב- 21.9 , גם אם לא תמיד מרגישים את זה...
 

צילם: עילם רז, כיתוב: יעלית רז


פינת החמשיר והשיר

רְאוּ בָּאֲוִיר - הַקַּיִץ כְּבָר תַּשׁ
אֲפִלּוּ טָבַלְנוּ תַּפּוּחַ בִּדְבַשׁ
גּוֹמְרִים וְחוֹתְמִים
עַנְפֵי סְכָךְ שָׂמִים
גַּלְגַּל הַשָּׁנָה מַתְחִיל מֵחָדָשׁ.

יעלית רז/עין יהב
 

כמדי שנה, משפחת תדיר מעין יהב בונה סוכה לתפארת.

חדשות בתמונות

מי שנוסע מעין יהב לספיר מבחין פתאום כי משהו חסר בנוף. מבט נוסף מבהיר את העניין: "איפה האורחן??"

מוסר חיים חבלין, מזכיר המשק בעין-יהב:
עבודות ההריסה ופינוי האורחן הישן הסתיימו והחלו עבודות הנחת היסודות למבנים החדשים: בניית מבנה מקדונלדס אמורה להסתיים בתוך שישה חודשים ומבנה מנטה בתוך שמונה חודשים. הקבלן הזוכה במכרז הוא זה שבנה את האודיטוריום במועצה.

אורחן הולך ונעלם....

האורחן בימי תפארתו:

צילומים עדכניים: אסתי, שבע כהן, גילה. תמונות ישנות -  מארכיון עין יהב.  עיבוד תמונה:  ג'ודית אברהם
יש לכם תמונות מוצלחות יותר של האורחן בימי הזוהר שלו? נשמח לקבל!

"אמא מקומית"

חגי תשרי

חג וחופש והשמחה גדולה. עד שנגמר החופש הגדול ונשמנו לרווחה בא תשרי על כל החגים, הימים והגשרים.

תמיד נדמה לי שיש איזשהו זיק של שמחה-לאיד בעיני הגננת שמודיעה לנו בפרצוף מופתע: יום שלישי עד שישי סגור, אתם לא יודעים? אבל פרסמנו בלוח מודעות! ואכן בלוח מודעות, בפינה הימנית העליונה, כתוב על נייר שצולם יותר מדי פעמים שבי"ד בתשרי ערה"ש / הושענא / ה' חומה"ס וכתוצאה משרד העבודה בחופש. מה זה אומר לנו?

היום חופש? ובערב חג? וחול המועד? ומתי מתחיל הגשר ומתי נגמר ומתי בעצם קיבלנו את הימים שעכשיו מגשרים עליהם?

ומיד מתחילים החישובים העצבניים: רק עכשיו חזרנו מהחופש הגדול, הבעל קוטף/ שותל/ זורע/ פורס ,השותף נסע להורים של אשתו, ההורים נסעו לנופש ברומניה, הביביסיטריות נסעו לפסטיבל השאנטי. חברים מהצבא + שלושה ילדים נזכרו שבדיוק הם נוסעים ליומיים לאילת, ומבקשים לבוא לקפוץ אלינו לפני זה, לשלושה ימים או קצת יותר, וכל הצימרים ביישוב מלאים מפה ועד חנוכה.

נחשו מי נשאר בבית, לקשט את הסוכה, לבשל ולקפל ולסדר ולשעשע ולהוריד את הכתמים של הרימון מהחולצות הלבנות?

חג שמח!

להתראות בגליון הבא...

אמא מקומית/ערבה
 

"אז והיום על ספסל הלימודים"

תחרות צילומים

גילי צור - תלמידה מודרנית
צילמה: אסתי סלע/עין יהב


תזכורת לקוראים:

בתמונה - ילדה חמודה משדה ורבורג, בית ספר "צופית" בשנות ה50-. שימו לב למאפייני התקופה: חשבונית, קופסת קק"ל, קלמר, הילקוט השולחן..

שלחו לנו תמונה עכשווית, עם מאפיינים של היום, שתהיה דומה לתמונה הישנה. כמובן, אפשר ורצוי גם לביים, לא חייבת להיות תמונה קיימת.. שלחו את התמונות עד סוף אוקטובר . שולחי התמונה המתאימה ביותר יזכו בפרס!
התמונות שישלחו יתפרסמו במגזינים, ובסוף אוקטובר -תחילת נובמבר תתפרסם התמונה הזוכה!
 

צל"ש

"בובות עם נשמה"
 

 

איריס סלוין מחצבה בונה בובות וגם מדריכה את האסירים בבית הכלא בבאר-שבע, שם היא פוגשת אנשים, שרובנו מכירים רק מהסרטים..
 

הבובות שאיריס יוצרת, נראות כאילו כל רגע יקומו ויתחילו להלך.


כשמשאירים אותן לבד בסדנה הן מנצלות את המצב... מדליקים את האור ותופסים אותן בשעת מעשה: על פניו חיוך ממזרי וידו מתחת לחזה היושבת לצידו שמסמיקה במבוכה..

 

איריס סלוין בונה בובות מזה מספר שנים. ההתחלה הייתה בכלל בכיוון של קורס לתיאטרון בובות, אך עד מהרה גילתה  איריס, שהתיאטרון פחות מושך אותה והכיוון הפיסולי  מתאים לה יותר.
חלק גדול מפרצופי הבובות מעוצבות בעזרת שכבות של עיסת נייר על גבי תבנית פלסטלינה . אחרי שהעיסה מתקשה חותכים אותה, מוציאים את הפלסטלינה
ומדביקים מחדש את הראש.  הגפיים מעוצבות מרשת מתכת מצופה. בובות אחרות בנויות מקלקר וספוג. במשך הזמן איריס הוסיפה גם רעיונות רבים משלה ויצרה איזה שהוא סגנון ייחודי.

הבובות ובעיקר הגדולות שבהן, "מככבות" פעמים רבות באירועים בערבה. ניתן לראות אותן באירועים של המתנ"ס ושל המו"פ.  (ה"דודה מאמריקה" ודאי מוכרת לכם)
 

בבניה איריס משתמשת בחומרים רבים: חוטי רפיה,
פיסות בד, חוטים, משקפיים, נעלים קטנטנות, חרוזים וכן תכשיטים ישנים (אל תזרקו!) עליהם היא שומרת בקנאות. מלבד בובות "אנושיות" בשלל דמויות וצורות  נמצא כאן
גם מסכות, דמויות דמיוניות וראשים.


מזה כשנתיים איריס עובדת בבית הסוהר המרכזי בבאר שבע, לשם היא נוסעת פעמיים בשבוע ומדריכה את האסירים בפיסול מסכות ובובות .

בשעות האלו האסירים זוכים קצת לטעום מהחיים הרגילים. במידה מסוימת זוהי פעילות של שיקום, אך מהניסיון של איריס האנשים הללו אינם מצליחים להשתקם באמת. הם חוזרים שוב ושוב לכלא, אולי משום שחסרה להם מערכת תומכת בחוץ וכשהם יוצאים הם חוזרים ופוגשים את אותם פיתויים שהביאו אותם לכאן בפעם הקודמת.

איריס מספרת:

בקבוצות העבודה יש אווירה נעימה, בד"כ יש מוסיקה ו"צחוקים".

התכנים לעבודה נבחרים לעיתים ע"י המשתתפים ולעיתים באמצעות סיפור או אגדה שמהם נלקחות הדמויות. אני מלמדת את הטכניקה הבסיסית ואח"כ כל משתתף לוקח את העבודה לכיון שלו. התוצר הסופי הוא מאד אישי והעבודות שונות מאד זו מזו.

בהתחלה יש מבוכה - מדובר בגברים מבוגרים, פושעים מן הסתם, שלא בילו את זמנם בעבר בפיסול בעיסת נייר ופלסטלינה... אך לאחר שמעיזים לנסות רובם נשארים בקבוצה, תופסים "ראש טוב" ובמקרים רבים התוצאות מפתיעות אותם עצמם.

במתכוון איני נכנסת למעשים שהביאו את האנשים הללו לכלא. הם פשעו ועליהם לשלם את המחיר - להיות כלואים ומורחקים מהחברה, אך עדיין מדובר בבני אדם, במקרים רבים עם סיפורי חיים לא קלים ומגיעה להם מעט חמלה, יחס אנושי ותקוה, שאולי יעזרו להם להשתקם.

תודה לאיריס על ששיתפה אותנו בחוויותיה - והמשך פעילות ברוכה!
 


שוחחו עם איריס:
 דינה שפר וגילה טל , 21.9.04

איריס וחבר - ביום פתוח במו"פ 2004 .
צילם: דני הדס


 

יוצרים בערבה

 

לאה סייג /עין יהב


תמונות מספרות


דייגים תאיילנדים דגים במאגר חצבה.. תודו שזה מדהים..

צילם: צ'יצ'י ינאי / חצבה

יש לכם משהו נחמד שצלמתם? שלחו אלינו!

רק בערבה...

יש מושגים שאין בשום מקום אחר בעולם.. רק בערבה.
מדי גליון נביא מושג - ותמונה.

מחכים לתוספות שלכם: איזה מושגים אתם מכירים - שהם "רק בערבה"?

"אבא במיון"

"הלו? גל? מה נשמע? זו הדודה מפתח תקווה.. איפה אבא?"
"אבא במיון.."
"באמת??! למה, מה קרה?"
"היה פיצוץ של מלונים..."


ע"פ הצעה של מעין גולן. צילום: אסתי סלע

 

"פליטת פה"

"פליטת פה" - פינה בעניני לשון: טעויות נפוצות, הצעות ומידע.
אתם מוזמנים לשאול ולהציע בעצמכם - נפרסם וגם נשתדל לענות. 

עם פתיחת אולם המופעים החדש בספיר הוצע לנו לרכוש מינוי לסדרת הצגות.

האדם הרוכש מינוי לעונת קונצרטים, הצגות או לברכה וכו' הוא מָנוּי. מה שיש בידו של המָנוּי הוא מינוי: כתב הסדר או חתימה לסוג של שרות לתקופה מוגדרת. "המָנוי רכש לו מינוי לברכה".

כרטיס מינוי

 חנה בלאו /עין יהב
 

עוד תמונות מספרות

"על הסכין" - סוף עונת אבטיחי חצבה בשוק הכרמל

יוסי / ערוסי / חצבה
 

"איפה הייתם ומה עשיתם"

נולדו או גדלו בערבה - ואיפה הם היום? האם השורשים עדיין קיימים?

מיכל שבן ממושב פארן. בוגרת בי"ס "שיטים" בערבה ,1990 - מחזור ט', מתגוררת היום בקבוץ גבים. נשואה לחגי קוצר אמא ליותם בן שנתיים ושלושה חודשים.
מועסקת כדוברת המועצה האזורית שער- הנגב הכוללת 10 קיבוצים, מושב אחד, "חוות שקמים" (של רוה"מ) וכמובן המכללה האקדמית 'ספיר'. המועצה עוטפת מכל הכיוונים את העיר שדרות וסופגת קסאמים מדי יום ביומו.
לפני כן עבדה מיכל ברדיו דרום במשך כשנתיים בשורה של תפקידים עיתונאיים, כתבת, עורכת ומגישה של תכניות אקטואליה. לאחר מכן עברה לחברת הכבלים "ערוצי זהב" וגם שם שימשה במגוון תפקידים: כתבת, סגנית עורך ומגישה מהדורות חדשות.
למיכל B.A בתקשורת.

בחרתי להתחיל את המדור "איפה הייתם ומה עשיתם" עם מיכל שבן מפארן בידיעה שהיא עדיין עורכת תוכניות ברדיו דרום בבאר-שבע , אותה רצתה בזמנו לתעד גם הטלוויזיה הקהילתית . מסתבר שהיא התעצמה מאז...

שוחחה עם מיכל - אסתי סלע מעין יהב.

מיכל, האם העיסוק בתקשורת "נרקם" כבר מימי בית הספר? בצבא ? במקרה?.

יש אנשים ברי מזל, שכבר מילדות יודעים מה הם רוצים לעשות כשיהיו גדולים. אני לא. העיסוק במקצוע קרה ממש במקרה. את השירות הצבאי עשיתי בבית הספר לרפואה כמדריכת חובשים. אז נדבק בי חיידק הרפואה. וכבר התכוננתי ברצינות ללמוד פיזיותרפיה. פציעה שעברתי ביד במהלך השירות הצבאי סיבכה קצת את העניינים. הדבר הבא שעניינן אותי באותה תקופה היה משהו מעורפל שקוראים לו "תקשורת". זהו ברגע שנכנסתי לעולם הזה, ממש נשביתי.

האם ההזדמנות לדבר עם האומה... דרך המיקרופון נותנת כח?

תלוי איך מפרשים את המושג "כוח". כוח יכול להיות ממש מסוכן. לפעמים הוא מעוור ובלי לשים לב אפשר לגרום לנזקים קשים. מצד שני, אין מה לעשות, התקשורת היום היא זירה חשובה מאוד וצריך לדעת לנתב את העוצמה שלה למקומות נכונים. וכן, הידיעה כי דברים שתאמר עשויים לשנות דברים, לגרום לאנשים לשנות את דעתם, לפעמים הרבה יותר מהר מכל דרך אחרת- בהחלט מדרבנת.
 

 


 
באיזה תוכניות עסקת ומה היה חלקה של הערבה במסגרת רדיו דרום?

עסקתי בהרבה מאוד תחומים כמו: משטרה ופלילים, בתי משפט, צבא וביטחון, רווחה, חינוך, חקלאות, איכות הסביבה, מגזר בדואי ועוד..
בתקופה שבה עבדתי ברדיו דרום דיווחתי על אירועים רבים שקרו בערבה (בתקופת עבודתי בכבלים פחות כי הכבלים, אתם יודעים, לא הגיעו עד היום לערבה). ודווקא יש לי סיפור נחמד שאני זוכרת עד היום- אחד ה"סקופים" הראשונים שלי, ככתבת התחילו מהערבה.
התקשרו אלי מספר חברי מושב חצבה וסיפרו כי רכשו מכוניות אופל אסטרה חדשות שצמיגיהן באופן תמוה מתפוצצים במהלך הנסיעה. פתחתי בתחקיר משלי, מצאתי רוכשים נוספים, שוחחתי עם משווקים מורשים והתמונה שהצטיירה הייתה מבהילה. פניתי למשרד התחבורה שלא ידעו על כך דבר, הם פתחו בחקירה שהגיעה לרחבי אירופה. הסיפור ארוך, ובסופו של דבר כל רוכשי המכונית אופל אסטרה, מאותה שנת ייצור, מכל רחבי הארץ, קיבלו קריאה מחודשת מהחברה להחלפת הצמיגים על חשבונה.
כמובן שהיו סיפורים רבים ומגוונים שהתרחשו בערבה.

האם המעבר לחברת כבלים – טלוויזיה היה טבעי, משום כך?

המעבר מפורמט של רדיו לטלוויזיה לא שינה דבר מבחינת העיסוק בחומרים העיתונאים. ההבדל הוא טכני.
הרדיו נגיש יותר. אפשר לעלות לשידור תוך דקות דרך מכשיר הטלפון בלבד. צריך כישורים עיתונאיים, להשיג מידע רלוונטי במהירות, כושר כתיבה והתנסחות רהוטה וזהו.
במדיום הטלוויזיוני זה הרבה יותר מורכב אבל לא פחות מרתק. לצד הויזואלי יש משמעות רבה שהרי "תמונה אחת שווה אלף מילים". בטלוויזיה יש תלות רבה באנשי הצוות. הצלם חייב לצלם והמקליט חייב להקליט. מספיק שמשהו "התפספס"- אי אפשר לשדר כתבה. שלא לדבר על אותם חומרים מצולמים שצריכים לעבור עריכה שתתאים לקריינות. בקיצור כדי לשדר כתבה של דקה וחצי צריך לעבוד לפעמים יום שלם.

החינוך המושבי שקבלת בילדותך עוזר לך היום במלאכת הדוברות במגזר החקלאי?

בוודאי. אף על פי שהורי אינם חקלאים, אלא עובדי ציבור בפארן, הרי שהחינוך המושבי, הכפרי טבוע עמוק. במהלך עבודתי כשאני נתקלת במאבקים של מועצת שער הנגב במשרדי הממשלה, בכנסת ובכלל, אני מבינה היטב את הקשיים. גם המבנה הארגוני מוכר לי פחות או יותר. את מקומה של מערכת החינוך באזור, את מקומו של הפרט בקהילה ואת מקומה של הקהילה בחיי היומיום. השפה והערכים דומים להפליא. גם הדילמות דומות- למשל המעבר מחקלאות למקורות פרנסה אחרים.
 

אילו כישורים נדרשים מדוברת אמינה?

אסתי, התשובה נמצאת בגוף השאלה שלך. דובר טוב הוא דובר אמין. אמינות ושקיפות היא מילת המפתח. כך אני תמיד מייעצת לאנשים לפני שהם מתכוננים לריאיון או מבקשים לצאת בידיעה לעיתונות. גם כשהדברים לא תמיד נעימים, תמיד אפשר לנסות ולמנף את הסיטואציה לטובת הארגון. יותר חשוב איך אומרים את הדברים (שיווק) ואיזה מידע לא ממהרים למסור, למשל לא למהר ולספר כי בכל יום נופל אצלנו קסאם. לא פחות חשוב שדובר ידע לשמור על דיסקרטיות. לפעמים הוא מחזיק מידע רגיש מאוד. לעולם לא למסור מידע שגוי או שקרי- זה יכול להיות אסון עבור הארגון. העיתונאים בסופו של דבר יגיעו למידע. ואם המידע יתקבל ע"י גורמים אחרים, עליהם אין שליטה, לכו תדעו...


איך היית מייחצנת את הערבה התיכונה לו ניתן לך?

או אה. אני בטוחה שאפילו ברגע זה קורים בערבה כל כך הרבה דברים שנראים לכם קטנים ויומיומיים אבל בעין מקצועית הם פשוט "לחם" עבור העיתונות, שצמאה תמיד לדברים חדשים, לסיפורים מעניינים. אם היה באפשרותי (ואשמח לעשות זאת) הייתי משווקת את הייחוד של המקום שעד היום נתפס בציבור כמקום אקזוטי, עם אנשים "משוגעים" במובן החיובי של המילה. עם חינוך יוצא דופן. ותיירות ממש כמו בחו"ל עוד ועוד.
אני לא יודעת מה קורה היום בערבה, מבחינת דוברות. אבל אני מכירה כל מיני ארגונים ומועצות בפריפריה שלוקחים משרדי יחסי ציבור ממרכז הארץ ומוציאים על כך כסף רב. הבעיה היא שהיושבים במרכז הארץ לא מבינים באמת את ה"שפה" שבה מדברים בערבה, בשער הנגב או בכלל. היושבים במרכז לא מכירים את הכתבים הדרומיים ואת העיתונות המקומית. משהו בדרך מתפספס. אני מקווה שבערבה נוהגים נכון.
הזירה התקשורתית היא זירה חשובה ביותר. אנשי ציבור, נבחרי ציבור, מקבלי החלטות ודעת הקהל מושפעים היום מהתקשורת. כל גוף שמכבד את עצמו ורוצה לשנות צריך לעבוד גם בזירה זו. יכולים להיעשות מעשים גדולים, אבל "עשית לא דיווחת- כאילו לא עשית".

האם את בקשר עם חברים מהכיתה והמושב שלך?

לצערי הרב לא. במשך השנים הקשר הלך והתפוגג וחבל. תגידי, לא הגיע הזמן לארגן כנס מחזורים ב"שיטים"? יותר מ- 10 שנים חלפו מאז שהמחזור שלי סיים את הלימודים. אני מנצלת את הבמה הזו וקוראת לארגון כנס המחזורים של ביה"ס "שיטים" לדורותיו!!!
 
לסיום אסתי, אני רוצה רק לספר לך כי עד היום כששואלים אותי מאיפה אני, אני מיד אומרת: "במקור, מפארן". למרות השנים שחלפו ולמרות שלא נולדתי בפארן, אלא הגעתי לערבה בגיל 6 מבני ברק (כן, כן), זה עדיין
ה ב י ת שלי. בערבה התעצבה השקפת העולם שלי וחלק גדול ממה שאני יודעת היום ואיך שאני רואה את החינוך של ילדיי, מושפע מאוד מהילדות המדהימה בערבה.
אז עכשיו תשאלי למה אני לא חוזרת לערבה? נו, עוד שאלה קשה.

בהצלחה במגזין
מיכל שבן- קוצר

מיכל, תודה לך על התייחסותך הרצינית לפנייתנו ולשאלותינו.
אנו מאחלים לך ולבני משפחתך שנה טובה, הצלחה והעיקר-  שמרו על קשר!!

בגיליון הבא נארח במדור זה את ניר אמבר מחצבה.


מערכת מגזין "כל הערבה" מוכנה להיענות לאתגר למצוא בשבילכם חברים מתקופת "שיטים" שאבדו לכם.
נסו אותנו!
 

חשיפת יתר

במדור זה נביא מדי פעם צילומים של צלמים מהערבה. לא צריך להיות צלם מקצועי כדי להתארח 
במדור זה (אם כי אפשר..) מספיק להיות חובבי צילום עם אוסף תמונות מעניין. 
והפעם:  גלעד לבני

גלעד מצלם כבר הרבה מאד שנים, בתחילה במצלמה "רגילה" והיום במצלמה דיגיטאלית - אך מבלי להתפשר על איכות התמונה. יש כמה סוגים של "אובייקטים" שהוא אוהב לצלם במיוחד. אחד מהם הוא חלונות.
 
 מספר גלעד:
מזה שנים אני מצלם חלונות בכל מיני מקומות. החלונות משקפים לא רק את מה שלפניהם אלא גם את הקורה בפנים: בכפר, בעיר או בארץ ממנה נלקחה התמונה.
אפשר לראות עושר גדול כמו גם עוני וללמוד על תרבויות ומנהגים רק ממבט על החלונות .

 

חלון בתאילנד בפרויקט מיוחד שאותו מנסה המלכה התאילנדית ליישם - להחזיר את היער לחלק מהאזורים בו הכריתה הייתה מעבר להתחדשות. שימו לב להשתקפות המיוחדת בחלונות.

חלון בתל אביב באזור נחלת בנימין - שוק הכרמל. באזור שהוא חצי מדרחוב.
במקום יש ארועי תרבות שונים ובכלל מנסים לבצע שם שימור של העבר המפואר של תל אביב
תמונה שצולמה בעת סיור שערכנו בכפר של אחד המשתלמים שלנו מראה על רמת החיים באזור וברור שיש להם לאן להשתפר. הם אמנם שולחים את בניהם ובנותיהם ללמוד ולעבוד בארץ ואת ההבדלים רואים בחלונות של בתיהם החדשים. (כמו שראינו במגזין 7 ה.מ)
חלון מצויר בעיירה קטנה באוסטריה. צילמתי אותו בדרכנו לאתר יפיפה. העיירה שקטה מאוד והיא מייצגת יפה את אורח החיים העשיר והשקט של האוסטרים.
 

 
צילום: גלעד לבני/צופר
 

האמת מביטה בי /נתי בר-שלום

תמונת מחזור

כשאני מסתכלת בתמונת המחזור שלי מכיתה ח', לפני חמישים שנה, אני רואה בקצה השמאלי של התמונה פנים חיוורות, שער דליל ועיניים עצובות מאד. הייתי ילדה שלא אהבה את עצמה ולא האמינה בעצמה, ילדה שחשה לא רצויה. לעומת זאת, במרכז התמונה יושבת המחנכת ומחייכת, וסביבה ארבעת התלמידים המופלאים - שתי בנות ושני בנים שאותם היא אהבה "הכי בעולם". כמה קינאנו בארבעת "המופלאים", וכמה כעסנו על המחנכת וחשבנו שלעולם לא נסלח לה. אבל עכשיו כשאנו כבר נחשבים לקשישים, כולנו למעלה מגיל שישים, העבר נשאר מאחור והכול נסלח כבר מזמן, ונותרה רק אהבה טהורה.
אחת לכמה שנים מתקיימת פגישת מחזור יחד עם חדווה המורה, המתקרבת לגבורות. כמה קשה להאמין שזה כבר למעלה מחמישים שנה שאנו שומרים על קשר! השנים שחלפו ניקו את כל השיפוטים ואת כל השטויות: "הימים חולפים שנה עוברת, אבל המנגינה לעולם נשארת. . ." כך גם האהבה נשארת - גם לאלה שהלכו כבר לעולמם.
 

תמונת המחזור המשוחזרת. נתי שלישית מימין בשורה האמצעית. מצד שמאל - תמונת המחזור המקורית
 

במפגש האחרון הצטלמנו יחדיו, וכשהגיעו התמונות ראיתי את עצמי מחייכת ומאירה - לא פחות ולא יותר מאשר במרכז התמונה, ליד חדווה המורה, בדיוק להפך מתמונת המחזור מאז. כשהייתי קטנה לא ידעתי שאני בוחרת את מקומי בחיים, כמו גם בתמונה. היום אני יודעת שכשלבי סגור ונעול גם הלבבות מסביבי ננעלים; וכשאני פותחת את לבי לרווחה, הלבבות מסביבי נפתחים. . . וזהו כל הסיפור.

הסיפור לקוח מתוך מקבץ הסיפורים של נתי בר-שלום: האמת מביטה בי. 
בגיליונות הבאים נתוודע לעוד סיפורים מרתקים מאותו מקור. 
רוצים להגיב לסיפורים של נתי? כתבו אליה לאימייל

עוד תמונות מספרות

בפעם הקודמת היה לנו את עידו ווקשל שהתארח אצל חני והפעם - נעמה עובד, תלמידת כיתה ב' מביה"ס שיטים התארחה בחדר של חני והמניע-פגישה עם דתיה בן-דור.
במהלך שנת הלימודים הראשונה בבי"ס שיטים התלמידים התמקדו ביצירותיה של המשוררת/סופרת דתיה בן-דור
ובמסיבת סוף השנה העלו הצגה ושירים מיצירותיה
לנעמה עלה הרעיון לראיין את דתיה בן-דור בחדר של חני, כתבה פקס ונענתה בחיוב ומהר.
הראיון היה קצר מאוד ולנעמה זה היה בלתי ממצה אך מרגש ומהנה.
התוכנית תשודר בתאריך ה8/11/04- בשעה 15:15 ובערוץ 23 בשעה 15:45
 

נעמה וחני בסיום ההקלטות

דתיה בן-דור

כתבה וצילמה: מזל עובד /ספיר

אופרה בערבה

ב- 9.9.2004, באירוע שכלל את המדברחוב המסורתי, זכינו לראות ולשמוע אופרה בערבה. רבים מתושבי האזור הגיעו לפארק ספיר ונהנו מאריות ודואטים מתוך אופרות ידועות, אשר הושרו בפי סולני האופרה הישראלית בלווי סינפונט רעננה.

חנה בלאו מגישה לנו מילון מושגים מקוצר, שיבהיר לנו במה בעצם מדובר:

אופרה: דרמה מושרת וגם "מדוברת" בליווי תזמורת ובהצגה בימתית מלאה (תפאורה, תלבושות, תאורה), מחולקת למערכות ומשולבת קטעי מחול. המשתתפים שרים ומציגים.

ליברית (ליברטו באיטלקית): הטקסט של האופרה.

סופרן: הקול הגבוה של הנשים אלט: הקול הנמוך של הנשים. טנור: הקול הגבוה של הגברים. בס: הקול הנמוך של הגברים.
 

             שרים אריה בערבה

מימין לשמאל: סבטלנה סנדלר, אנה סקיבינסקי, אירה ברטמן - בהופעת האופרה בפארק ספיר
 

אריה ו-רצ'יטטיב: פרוש המילה אריה, שיר. בקטעי האריה באופרה נעצרת העלילה ובאים לידי ביטוי יכולתו המוסיקאלית והטכנית של הזמר. חשיבותה של האריה היא במוסיקה ולאו דווקא בקידום העלילה. הרצ'יטטיב לעומת האריה הוא מעין דקלום מושר במקצב די חופשי שמטרתו לקדם את העלילה.

אופרה בופה: אופרה קומית. לדוגמא: "נשואי פיגרו" מאת: מוצרט או ה"ספר מסביליה" מאת רוסיני. ולעומתה האופרה סריה: אופרה רצינית, פורמאלית מאוד כמו למשל: אידומינאו מאת מוצרט.
חנה בלאו /עין יהב

מבט כללי של הפארק בערב האירוע. מן הצד השני של האגם רואים את הבמה. (צילם: גלעד ליבני)

אגנים ירוקים וספריות של צמחים

ביקור היכרות במו"פ אזורי חצבה (היה מוכר בעבר כ-'מו"פ אקולוגי')
 

כולם בערבה יודעים מה זה בית ספר שדה ומכירים את המו"פ החקלאי, אבל כששאלתי כמה אנשים אם ידוע להם מה זה מרכז מו"פ חצבה תלו בי עיניים תמהות.
מרכז מו"פ חצבה, המוכר יותר בשם המו"פ האקולוגי, קיים בערבה מ1996-.  מרכז זה הוקם ונוהל עד לשנה האחרונה ע"י דר' אילן ירום מעידן.
בשבעת החודשים האחרונים מנהל את המרכז דר' אריק הייליג, שאת השכלתו רכש בפקולטה לחקלאות בקרקע ומים ובין היתר עבד כחוקר ומורה באוניברסיטת קונטיקט בארה"ב וניהל חברת start-up בתחום הננו טכנולוגיה.  חלומו של אריק לאחד את כל גופי המחקר באזור (המו"פ חקלאי, מו"פ חצבה, בית ספר שדה ועוד)  לגוף אחד שיקרא מיע"ר: מרכז ידע ערבה – בדומה למיג"ל בגליל.  האיחוד יאפשר שת"פ פורה יותר ויעזור בהשגת תקציבים
.

איך לא לבזבז את הביוב?
בינתיים יש לכל הגופים הללו (שלשתם ממש נושקים זה לזה מבחינה גיאוגרפית – כולם יחד שוכנים בכניסה לכביש הגישה לחצבה) לפחות נושא משותף אחד – והוא הביוב. מערכת הביוב הישנה סתומה ונוזלת, כתוצאה מכך נוצר אזור ירוק של קנים ועשביה.
אריק מבקש להחיות רעיון שכבר "עבר" במסדרונות המועצה והחברה לפיתוח והוא להפוך את האזור ל"אגן ירוק" בו יעשה טהור מי הביוב בעזרת צמחייה ופעילות ביולוגית אחרת, האתר יהפוך ממפגע סביבתי לאטרקציה חינוכית ותיירותית יחד עם נושא מעניין למחקר. בימים אלו מגיש אריק בשיתוף עם בי"ס שדה הצעת מחקר לקרן אמריקאית ישראלית לפרויקט הדגמה של "אגן ירוק" באזור זה. לקריאה נוספת בנושא

בתמונה משמאל לימין: פרופ' אמוץ זהבי, דר' אריק הייליג ויורי שודריה (עולה חדש וחוקר חדש במו"פ – מומחה לייעור - יעסוק בחקר תמותת עצי השיטים באזור)  - על רקע האזור המיועד להיות "אגן ירוק" ידידותי לסביבה.
 

כשהחשמל הולך ברוורס...
נושא מעניין לא פחות הוא נושא ה"אנרגיה הירוקה". נושא מפותח מאד בעולם ולא כל כך בארץ. מו"פ חצבה בתמיכה ועידוד המועצה יוזם הקמת פרויקט של מערכת פוטו-וולטאית שמחוברת לרשת החשמל של בית הספר.. המערכת תהיה חלק מתוכנית הלימודים של כיתות ט' שבהדרכתה של דפנה הררי ימונו לשומרי האנרגיה של בית הספר ויעזרו לקצץ בעלויות החשמל - תשלום חשמל של 18,500 ₪ בחודש אוגוסט לא הולך ברגל ....
צריכת החשמל של בית הספר תגיע בשלב ראשון מהמערכת הפוטו-וולטאית ורק אח"כ מחברת החשמל. כשבשבתות למשל, כאשר אין כמעט צריכת חשמל בבית הספר, המערכת תמשיך ליצר אנרגיה ושעון החשמל ילך ברוורס! בעזרת המערכת המתוכננת ניתן לחסוך כ-10% מתצרוכת החשמל, הבעיה היא בעלות המאד גבוהה של המערכת, (בשלב זה ניתן להחזיר את ההשקעה רק אחרי 15 שנה!).
אנחנו במגזין נמשיך לעקוב אחר התפתחות הפרויקט ונביא מדי פעם עדכונים.
 

מיצוי עם כל דבר

במעבדה פגשתי את ד"ר ריבקי אופיר החוקרת ואת עדנה נווה – האסיסטנטית. שתיהן מחצבה.
את בסיס המחקר במעבדה מהווה "ספרית החומרים". בספריה הזאת אין ולו גם ספר אחד.. כולה מורכבת מצנצנות פלסטיק, המכילות דוגמאות מכל מגוון הצמחים באזור – מאילת ועד ים המלח (נאספו והוגדר ע"י מימי רון). הספרייה הזאת משמשת ליצירת מיצויי צמחים בהם מחפשים פעילות ביולוגית בתחומים הבאים:
1. מלחמה בסרטן – חומרים אנטי סרטניים
2. נגד מחלות צמחים (פטריות)
3. קוטלי עשבים
4. טיפול במחלות דגי נוי (בשת"פ עם שדה בוקר)
 

את החומרים שנמצאו מועילים בתחום החקלאות, מנסים בתחנת יאיר הסמוכה, אחרי שמתגברים על הבעיה של היישום של החומר: לא די לגלות שהחומר מועיל – צריך גם לברר איך להשתמש בו בצורה יעילה.
 

עדנה נווה במעבדה. מימין: צלחת פטרי עם פטרייה במרכז, ומיצויי צמחים בהיקף.
מיצוי בעל פעילות נגד לאותה פטרייה - יעכב את התפשטותה לכיוונו.
 

בתחום מחלות הדגים עובדים עם חוות דגי הנוי באזור. מחקר ממש עכשווי נעשה על דגים מסוג "סקלר" אשר סובלים מתופעה שבשלה כונו "הליקופטרים" משום שאינם עולים כלל על פני המים אלא "נוחתים" כל הזמן בתחתית האקווריום. נמצא שבדגים הללו שלפוחית הציפה מנוונת לחלוטין והסיבות לתופעה הן שילוב של נטייה גנטית עם גורמים סביבתיים שקשורים באיכות המים.
התחום מתפתח, ובקרוב תתחיל לעבוד במקום מרסיה ליבוביץ ממרכז ספיר כדוקטורנטית ותחקור מחלות דגים.


תודות לכל אנשי מו"פ אזורי חצבה על הביקור המעניין. נשמח להמשיך להתעדכן בהתפתחות הפרויקטים.

 

הבלוג של איל

זמן הזיתים

כן; זה הזמן שעצי הזית כאן בדרום מוכנים למסיק. עצי הזית שלנו הם חלק מהנוף מסביב לביתנו ואיזה מתנה הם נותנים לנו כל שנה. כמות הפרי שכמה עצי זית נותנים מדהימה אותי כל פעם מחדש.

השנה היבולים בשיאם,שני עצי זית הניבו כל כך הרבה פרי שאין לנו מספיק כלים להכיל את כולם.

כיצד להכין זיתים למאכל
1. ראשית יש לוודא שהפרי מוכן:
א-בזנים הסוריים (ארוכים ושטוחים) הציצו למעלה, אם הפרי מתחיל להשחיר העץ מוכן לקטיף. שאר הזנים פשוט מועכים קלות את הפרי---נמעך? הפרי בשל
ב-עדיין לא בטוחים? המתינו עד שהעץ יתחיל להשיר את פירותיו  - זה סימן בטוח. (לא להתבלבל אם פרי שנשר כתוצאה ממחלה או מזיקים)
2. שיטת המסיק
אפשר לקטוף אחד אחד, או לפרוס רשת מעל הקרקע ולתת "מכות עדינות" כך שהפרי נופל לרשת, חשוב לתלות את הרשת כך שהפרי הנופל לא יקבל מכה מהקרקע.
הכי טוב לשכנע את הילדים,שכנים, או חברים לבוא ל"חגיגה"
3. הכנת הזיתים. ( לפי תורה שבע"פ של חיים חבר):
חורצים כל זית, וזית, וזית. בעזרת סכין.
את הזיתים משרים בדלי מים. וכל יום במשך 10 ימים מחליפים את המים. הרעיון הוא להוציא את המרירות מהפרי.
לוקחים צנצנת או כל כלי שאפשר לאטום. יש לנקות את הכלי ואם זה היה הכלי שאכסנתם בו בעבר מזון אחר יש לשטוף במים רותחים.
יש להכניס את הזיתים כ20-40- ס"מ להוסיף שום,עלי דפנה, פרוסות לימון חתוכות, פלפל שחור, וכל תבלין אחר שבא לכם (אורגנו,שמיר,וכן...) שוב להוסיף שכבה של זיתים ושוב להניח את השום, פרוסות לימון, פלפל שחור וכן...אפשר להוסיף יין אדום
כאשר הצנצנת כמעט מלאה מוסיפים כוס מלח ל 2- ק"ג זיתים כפית מלח לימון, כוס חומץ, שום,לימון, ופלפל שחור. 
ב2-3- ס"מ האחרונים שופכים שמן כך שיש אטימה טובה. סוגרים היטב את הצנצנת.
לאחר 48 שעות פותחים לשחרר גזים שהצטברו בצנצנת, סוגרים היטב.

ולאחר חודש או חודשיים יש זיתים בייתים מוכנים למאכל. בתאבון!
 

איל פוליקר/ צופר

 מן המגירה

 

יערת הדבש/עידן
עיבוד תמונה: ג'ודית אברהם/חצבה
 

זה הטבע שלנו

מה זה: ירוק, קטן ומתעופף רק בערבה? שרקרק גמדי!
לאורך חוטי החשמל הם נראים כחרוזים ירוקים: מהיפות שבציפורי האזור.
לעומת מיני השרקרקים האחרים שניתן לראות אצלנו בעונות הנדידה (שרקרק מצוי ושרקרק ירוק), השרקרק הגמדי נשאר איתנו לאורך כל השנה: אינו נבהל מן החום, הוא יציב באזור ובארץ ישראל הוא חי לאורך הערבה בלבד. חוץ מאשר בישראל, הוא נפוץ בעולם לאורך הנילוס, חצי האי ערב, חופי המפרץ הפרסי, הודו וויאטנם.
זוהי ציפור קטנה (20-25 סמ' אורך), חיה בד"כ בזוגות אך ניצפת לעיתים גם בלהקות קטנות.
השרקרק הגמדי אינו בונה קן על עצים אלא מקנן באביב במחילות שחופר בגבעות חול ובגדות נחלים. במחילה, שאורכה יכול להגיע למטר וחצי ואף יותר (!) הנקבה מטילה חמש או שש ביצים.
השרקרק הגמדי ניזון מחרקים ומעדן אהוב עליו במיוחד הן הדבורים. יחד עם הנזק לכוורת הוא גם מועיל באוכלו צרעות שטורפות דבורים, וחגבים וחרקים אחרים שגורמים נזק לגידולים חקלאיים.
את שאריות הכיטין שלא התעכלו הוא פולט בצנפות, בדומה לדורסי הלילה.

את השרקרק זיהה רוני אוסטרייכר מבית ספר שדה חצבה כשרקרק גמדי וגם סיפר לנו עליו
 

מן העיתונות

פעילי איכות סביבה: קק"ל גונבת חול בערבה
מאת ניר חסון
קק"ל נעזרת ברשות הניקוז בערבה, בטענה שיש "לנקות" נחל מעודף חול
כריית חול בנחל שעלב בערבה. העבודה נעשית במרכז הערוץ
 

הקרן הקיימת לישראל ורשות הניקוז ערבה גורמים בימים אלו נזק קשה לנחל שעלב בערבה וכורים ממנו, בניגוד לחוק, חול הדרוש לחקלאות. כך טוענים פעילי איכות הסביבה.

תושבי הקיבוצים לוטן ויהל בערבה הופתעו לפני כשבוע לגלות, שטרקטורים ומשאיות החלו לעבוד בנחל שעלב הסמוך להם. העבודות נעשות במרכז ערוץ הנחל וכוללות חפירות לעומק של ארבעה עד שמונה מטרים, לאורך כמה מאות מטרים. בסך הכל, מתוכננת הפקה של 40,000 קוב חול מהאתר.

את החפירה מבצעת הקרן הקיימת לישראל, בחסות רשות הניקוז של הערבה - בטענה שיש "לנקות" את הנחל מעודפי החול שבו. לדברי פעילי איכות הסביבה בערבה, העבודות גרמו לנחל נזק רב ובלתי הפיך. "בנחל הזה יש שיטפון פעם בשנה. יחלפו שנים רבות עד שהנזק יתוקן", אומר שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע.

רשות הניקוז פועלת לפי חוק הניקוז וכפופה למשרד החקלאות. חוק הניקוז נותן לרשות מרחב פעולה גדול למנוע הצפות ולאפשר זרימה חופשית בנחלים. אך גם ברשות הניקוז מודים שנחל שעלב אינו זקוק לעבודות ניקוז.

מכיוון שעבודות נעשו בסמכות רשות הניקוז, קק"ל לא ביקשה אישור חציבה וכרייה, או אישורים מוועדות התכנון והבנייה המחוזית והמקומית. לפי החוק, אישורים אלו דרושים לכל מי שחפץ לכרות.

העבודות קיבלו אישור חציבה ממינהל מקרקעי ישראל, המאפשר לקק"ל לכרות חול לצורך הכשרת קרקע, בלי תשלום. זו גם הסיבה שקק"ל לא רוכשת את החול מקבלני חציבה הכורים חול באופן חוקי, במחצבה המרוחקת קילומטרים ספורים מנחל שעלב.

החול שנכרה נועד לריבוד קרקע חקלאית חדשה במושב פארן, לצורך קליטת חמש משפחות חדשות. הקרקע החרסיתית בערבה מקשה על החקלאות, והדרך היחידה להכשיר את הקרקע היא לכסותה ב-50 עד 80 ס"מ חול מערוצי הנחלים. לאחר הסכמי השלום עם ירדן, סיפקו הירדנים חול למתיישבי הערבה, אך בשנים האחרונות הם עצרו את הסחר בחול עם ישראל. לכן נאלצת קק"ל, הגורם המכשיר את הקרקע, לכרות חול בנחלי הערבה.

"בהתחלה נאמר לנו שהעבודות דרושות לשם הסדרת הנחל. אחר כך הסתבר שהסיבה היא כריית חול ולא הסדרת הנחל, שכלל אינו דרוש", אומר גיא אילון, מנהל מרחב אילות ברשות הטבע והגנים.

בקק"ל וברשות הניקוז טוענים שאתר הכרייה אושר על ידי פקח רשות הטבע וגנים.

עמי שחם, מנכ"ל רשות הניקוז, מסביר שכריית החול אינה פוגעת בנחל, שהרשות לא מימנה את העבודות ושהעבודה לא נעשתה בשמורת טבע. "זוהי פגיעה מקומית. העבודות ייפסקו לפני החורף והנחל יוכל לשקם עצמו. בהשוואה בין הנזק לנחל לתועלת שבהבאת מתיישבים חדשים לערבה, אין ספק שהתועלת גדולה יותר", אמר.

מהקרן הקיימת נמסר שהמחסור בחול בערבה מעכב כניסת מתיישבים חדשים. "אין מדובר באתרי כרייה מקובלים, אלא בפינוי עודפי חול בכמות מוגבלת. נעשה מאמץ למזער נזקים".

 


ה
כשרות קרקע וציפוי חול בערבה
תגובה לכתבות בעיתונים - מיוחד עבור "כל הערבה"

בערבה התיכונה אין קרקע טבעית ראויה לעיבוד חקלאי. מזה שנים גייסנו כספים לביצוע ציפוי חול – קק"ל, הסוכנות היהודית ומשרד החקלאות. בערבה התיכונה למעלה מ- 8,000 דונם שעברו תהליך דומה, כמות החומר שנלקחה מתחום ירדן ו/או נחלים המעבירים חול בתהליכי השיטפונות למעלה מ- 3,000,000 קוב!

נראה לנו שלכיבוש השממה והתיישבות באזור מדברי כשלנו יש מחיר וצורך באיזון שבין הטבע לבין אכלוס ניתן ואפשר למצוא דרך לעשות זאת והערבה התיכונה יכולה לשמש מודל איכותי במבחן הזה בין נזק לתועלת התשובה ברורה!

באזורי פארן וצופר אין חול בנמצא, לאחר שהירדנים מסרבים למכור חול כפי שהיה בעבר. קרקע הוכשרה וממתינה לציפוי.
אותר שטח באזור לוטן-יהל בקרבת הגבול ובמקום בו יחסית אין נזק לצמחייה ולבעלי חיים – לא שמורת טבע, והנחל משוקם באופן טבעי ע"י שיטפונות. מגבלות העבודה תואמו עם רשות הטבע והגנים באזור.
העבודה באישור מינהל מקרקעי ישראל.
לצערנו כל עבודה כזאת כאשר איננה מתבצעת בהבנות והסכמים שקטים ומזמינות מלחמות וקיצוניות.
בנוסף העלויות במרחקי ההובלה ומגבלות העבודה יקרים, כמעט 30 ₪ לקוב.
בינתיים העבודה הופסקה, קודם כל בשל עלויות ההובלה הגבוהות, וכמו כן בשל ההדים שהתעוררו בעיקר בקרב תושבי הערבה הדרומית שאינם מעונינים בהעברת חול לערבה התיכונה.
הפרוגרמה החקלאית בערבה טרם תמה, לשם השלמתה נדרשים עוד כ- 4,000 דונם!!
כרגע נעשים מאמצים לחדש את הובלת החול מירדן.

עמי שחם/ רשות הניקוז

הארץ On-Line  24.9.2004

עוד תמונות מספרות

תמר ליפשיץ / צופר

רק בצחוק...

שקט משחקים

מדי גליון נביא כאן משחק און ליין שיגרום לכם לבזבז עוד קצת זמן מול המחשב ובאינטרנט...

והפעם: בניית פסי רכבת. יש לכם זמן קצוב להביא את הרכבת מהתחנה לנקודת הסיום - כדי שלא תתרסק. 

איך להביא את המשטרה במהירות - סיפור אמיתי
איש אחד התכונן ללכת לישון. אשתו הביטה דרך החלון החוצה ואמרה לו: "השארת אור במחסן". הבעל ענה שכלל לא היה במחסן אותו יום. הוא הביט החוצה וראה גנבים גונבים ציוד מן המחסן. מיד התקשר למשטרה אך נאמר לו שאין כרגע ניידות באזור שלו ואין שוטרים פנויים לשלוח אליו. הוא סגר את הטלפון, ספר עד שלושים וחייג שוב למשטרה:
"אני זה שצלצלתי לפני כמה דקות והודעתי לכם שיש גנבים במחסן" - אמר להם "אתם כבר לא צריכים למהר - יריתי בהם".

תוך חמש דקות היו שש מכוניות משטרה בחצר ביתו, שתי ניידות זיהוי פלילי והמון שוטרים..
הגנבים נתפסו מיד. שוטר אחד אמר לבעל הבית: "חשבתי שאמרת שירית בהם". ענה לו בעל הבית: "חשבתי שאמרתם שאין לכם אף ניידת בסביבה"..
מערכת הצדק הישראלית או "כל ישראל חברים"

 

להתראות במגזין הבא!

תגובות? הערות? בקשות - שלחו ישירות אלי
מה אהבתם, מה פחות.. היכן להוסיף ואיפה לגרוע..